Bronsgjutning leder till frustration


Här är min lilla kompis Sam. Med betoning på lilla. Mindre än katten faktiskt! Han är söt. Och liten.

Den här veckan ska vi gjuta brons. Det är svårt när man är många och gjutsanden inte räcker till alla. Så jag satt på röven hela dagen igår, och gjorde inte ett skit. Ovärd dag. Idag gjorde jag min sandform och gjöt min modell, resultatet blev jättebra! Vilket kan bero på att jag har gjutit i sand en hel del innan. Dock aldrig i brons. Imorgon ska jag göra ett försök och gjuta en fågel i tre delar, och sedan löda ihop delarna. Får se om det finns nog med brons och tid. Jag hoppas verkligen det! Fågeln ska jag sedan löda fast på en halsskena i silver, så att fågeln kommer sväva över axeln. Det kan nog bli rätt så nice, om jag nu får till någon bronsfågel vill säga.


Såhär ser det ut när man smälter brons i ässjan. Varmt som satan blir det! Det syns lite dåligt på den här bilden, men underdelen ser ut lite som en tratt, och den bli nästan vit, så varmt blir det! Men vi har inte eldat ner smedjan än, det kanske händer imorgon. Only time will tell!

Nu ska jag sova!

Kommentarer
Postat av: Hendrik Thyselius

Då borde du ju veta vilka metaller brons e en legering av? ;)

2010-10-21 @ 18:03:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0